József napra
Józsefnap alkalmából szeretnénk nektek bemutatni nemrégiben teljes felújításon átesett, dízelmozdonyunkat. Ezentúl már vele is találkozhattok, utazhattok egy hozzánk való ellátogatáskor.
Néhány szó a mozdonyról: A jármű 1964 évében készült a szolnoki mezőgépgyárban Békéscsabai Téglagyári Egyesülés Ue28 sorozatú mozdony típusterve alapján. Erőforrása Csepel D-213C típusú dízelmotor. Erőátvitele mechanikus. A jármű 2006-ig a Szentesi téglagyárban dolgozott, ezután a Kemencei Erdei Múzeumvasúton pihent, innen került Gödöllőre 2017-ben. Felújítása már kemencén elkezdődött és a napokban ért végett Gödöllőn. Felújítás során a mozdonyt teljesen darabokra szedtük majd újra összeraktuk, miközben rengeteg hiányzó egyedi alkatrészt kellet beszerezni vagy legyártatni. Ez által teljes mértékben megújult az: mozdony alváz főkerete, futó művei, csapágyai, fékrendszere, erőátvitele, motorja, elektromos hálózata, vezető állása, karosszériája.
A Járművet József névre kereszteljük 3 okból.
- Mozdony tervek szerint hosszú távon a Gödöllői Erdei Vasúton fog szolgálatot tenni így Gödöllői városhoz kapcsolható két leghíresebb személy egyike Ferencz József nevére utalva.
- Gödöllői Erdei Vasút vonala érinti az Erdészeti Arborétumot is mely alapításakor József főherceg kert nevet kapta Habsburg József magyarországi kormányzó után.
- Végső és egyben legfontosabb indok, amiért e nevet adjuk a mozdonynak, a mozdony Szentesi téglagyárból való megmentése Kardos József kisvasút és természetbarátnak köszönhető, aki már sajnos nem lehet köztünk, iránta való tiszteletből is választottuk ezt a nevet a járműnek.
Sajnos a jelenlegi helyzet miatt ünnepélyes névadó ünnepséget nem tudtunk tartani, így csak zárt körben kollegákkal tudjuk a mozdony ünnepélyes keresztelőjét megejteni.
Szeretném megköszönni mindazoknak, akik részt vettek ebben a hosszas és nehéz munkában mely a mozdony teljes megújulását kisérte. Ők kivétel nélkül: Balczer Árpád, Bíró Patrik, Bodrogközi Gábor, Csanádi Sándor, Kovalcsik Tamás, Nagy Áron, Nagy Péter, Plézer István, Plézer Tamás, Rózsahegyi Károly, Tóth András, Tóth Gábor, Tusán József továbbá külön köszönet illeti a Kemencei Erdei Múzeumvasútat ahol hosszú éveken át vigyáztak a mozdonyra és alkatrészeire, illetve a felújítási munkák egy jelentős része a műhelyükben történhetett.
Tisztelettel Kardos Zoltán!