Üzemszünet a Gödöllői Erdei Kisvasúton

2020.12.30

Kedves Látogatóink!

Szomorú hírt kell közölnünk veletek így év végére. Kisvasutunk határozatlan ideig bezárja kapuit, nem fogad látogatókat. Ezen döntésünknek több probléma is az oka, melyek már az eddigi üzemünk során is felmerültek időnként, és most a villanymozdonyunk akkumulátorainak elhasználódása tette fel az "i"-re a pontot.

Mint sokan tudjátok lassan 3 éve kezdtük el munkásságunkat, teljesen önkéntesen, saját erőből és közösségi adományokból. Elsődleges célunk hazánkban sokszor egyedülálló muzeális keskenynyomközű vasúti járművek megmentése, felújítása, bemutatása, illetve az egykori fűrészüzem telepén egy múzeum kialakítása. Másodlagos célunk a Csemete-rétről kisvasúti pálya kialakítása Gödöllő Állami Telepek MÁV megállóhelyig, melyen kipróbálhatók e muzeális járművek. Ezzel egyben megteremtjük a tömegközlekedési kapcsolatot a Gödöllői Arborétum látogatói számára is.

Idén úgy döntöttünk, hogy eddig elért munkánkat megosztjuk a nagyközönséggel, 2020. augusztus 1- én megnyitottuk vasutunknak elkészült első szakaszát menetrendszerinti közlekedésre és a múzeumunkat is. Az elmúlt 5 hónap nagyon sok örömmel, viszontagsággal és tanulsággal szolgált számunkra. Közel 20 ezer ember látogatott el hozzánk. Továbbá az elmúlt 3 évben tartott nyílt napjainkkal együtt már 50 ezernél is több ember járt nálunk. Ezzel gyakorlatilag a térség egyik legjelentőseb turisztikai központjává váltunk. 

Termesztésen ennyi ember megfelelő kiszolgálását csak emberfelletti munkával tudta ellátni a csapat, ami az önkéntesektől hosszú távon nem elvárható. Az üzemelő infrastruktúra (pálya és járművek, utasok számára megnyitott területek) is jelentős igénybevétel alá került, aminek fenntartási költségei ilyen látogatottság mellet jelentősen megnőttek, és a jelenlegi bevételeinkből nem fedezhetők. Ha ezt utasainkkal szeretnénk megfizettetni, akkor olyan költséges lenne a menetjegy, hogy a legtöbb ember számára szinte elérhetetlenné tenné, hogy meglátogasson minket. 

Magyarországon nincs példa arra, hogy egy kisvasút külső állami vagy önkormányzati segítség nélkül tudjon működni. Sajnos ez a mi esetünkben sincsen máshogy, ahhoz hogy elérhető áron tudjunk "nagy" közönség számára működni, külső forrásokra van szükségünk. Cégek, valamint magánszemélyek is szívesebben járulnak hozzá a fejlesztések költségeihez, mint a kevésbé látványos üzemeltetési költségekhez. Összeségében azt tapasztaljuk, hogy muzeális járművek megmentését, megőrzését, felújítását, valamint kisvasúti bemutató pálya építését a lehetséges közösségi finanszírozásokból és adományokból tudjuk fedezni, viszont ennek rendszeres, elérhető áron való üzemeltetését komolyabb külső források nélkül, már nem lehet biztosítani. 

Az elmúlt hónapok megmutatták, hogy valóban mekkora érdeklődést is tud kelteni tevékenységünk. Sajnálattal vettük viszont, hogy a hatalmas érdeklődés és a társadalmi igény ellenére sem az állam, sem a környező önkormányzatok nem láttak olyan potenciát munkáságunkban, hogy segítenék rendszeres üzemelésünket a "nagy közönség" számára. Reméljük, ez a jövőben változhat, hiszen kisvasutunk nagy közönség felé való nyitva tartása értelmes pihenéssel, családos programokkal, az erdő és a természet értékeinek bemutatásával és a természet szeretetére való neveléssel áll az emberek szolgálatában. 

Szeretnénk elnézést kérni azoktól, akik az eddigi üzemelésünk során akár a fenti említett problémák és nehézségek miatt, vagy a fáradt, sokszor túlterhelt csapatunk részéről kellemetlenségeket tapasztalhattak a hozzánk való ellátogatáskor. Bizalomban várunk arra, hogy az ingyen végzett munkánk a jövőben sem a saját örömünkre szolgáljon, hanem támogatásokat is kapjunk ahhoz, hogy az embereket megajándékozhassuk a munkánk gyümölcsével, pihenést, családos programot, a természet szeretetére való nevelést nyújtva, melyre a jelek szerint igen nagy az igény.